13 Haziran 2012 Çarşamba

Çeyiz denen nanenin ettiklerine bak sen.

Anne hanım: Sen birkaç gün yatağında yatmasan olur mu?
Ben: Nerede yatacakmışım, o niyeymiş hem?
Annem: Senin yatağına yaptığımız yastıkları minderleri koyacağız. Sen de buralarda bir yerde yat işte…


Çeyiz uğruna yatağımdan da oldum, Halil Sezai’ye bağlayıp isyan moduna geçebilirim. Bitmiyor! Evde çeyiz telaşı bir türlü bitmiyor, bitemiyor! Elimi nereye çarpsam bir çeyize çarpıyorum resmen. Şu yazımda kız isteme faslını anlatmıştım hani, işte nişanı atlattık kına-düğün arefesine geçtik. Şimdilik çeyiz telaşı sardı her yanımızı işte. Beni sarmadı aslında annemi sardı ama uzak kalmak ne mümkün, beni de sarmışcasına etkileniyorum haliyle.

Biz yıllardır annem bize çeyiz düzmüyor diye içten içe sevinirdik, en azından ben sevinirdim. Çünkü öyle danteller manteller örülmez, tabak çanak takımları stoklanmazdı. Görünürde hiçbir şey yoktu ve hayat güzeldi… Ta ki Geçimsiz kişisinin evlenesi gelinceye kadar. Geçimsiz’den kasıt ablam oluyor, telefonumda bile böyle kayıtlıdır ve cidden geçimsiz huysuz; hiçbir şeyden memnun kalmayan biridir. Bu yazıyı okuyorsan eğer sevgili Geçimsiz, boşuna somurtma; öylesin!


Neyse işte, biz çeyiz yok kafa rahat modunda boşa geziyormuşuz yıllarca. Bir baktım evin her yerinden danteller fışkırıyor. Danteller durur da kanaviçeler durur mu hiç, onlar da fışkırdı saklandıkları yerden. Heyhat, çeyiz savaşı var evde…


Allahtan biz de sadece dantel mantel varmış çeyiz namına bir de orduya yetecek kadar yastık kılıfı. Hala nereye gitsek annem alır durur, geçen sosyete pazarına gittik baktım koltuğumun altına iki tane kılıf sıkıştırmışım ve hala beğendiğim kılıfın çiftini arıyorum onca teyze arasında. Aman Allah’ım! O virüs bana da bulaşmıştı, artık ben de bir yastık kılıfı stokçusuydum! :D


O dantelleri annem daha biz çok küçükken işlemiş olmalı ki bizim haberimiz yok, e teyze yenge ve bilumum akraba desteği de olunca çeyizin dantel bölümü anında hazırdı. Bir sürü yastık-çarşaf takımı olduğu halde yenilerini yaptırıyoruz falan… Bizim Geçimsiz hiç anlamıyor bu işlerden. Annemler anlatıyor yok fistosu şöyle olacak böyle olacak diye ama bizimki boş boş bakıyor öyle, anlamıyor :D Çarşaf takımından kumaş artınca terzi bebek yastığı yapmış ablam da sanıyor ki kendileri için yapılmış o yastıklar. Kılıfı evirdi çevirdi; “Bu sanki biraz küçük değil mi?” dedi. Bu kız evlenecek işte ne diyeyim asdfkajsdşjks :D


Tepedeki diyalog ise az önce yaşanan bir hadisedir. Annem, yengem halam hepicüğü toplanıp yastık, minder yaptı çeyiz için işleri bitince de nereye koysak bunca şeyi telaşına düşüldü ve anne hanım hemen beni gözden çıkardı. Oralara bir yere yatarsın diyor, kadına bak :D Geçimsiz evlenip gidince evin biricik olamasam da en büyük kızı konumuna ben geçeceğim anne hanım bakışı attım ama sallamadı sankim…


Evlilik işinin en zor en zahmetli en sancılı dönemi çeyiz bence. En azından kız evlendiriyorsanız durum bu. Bakalım abim evleneceği zaman ne olacak, daha kolay olacakmış gibi geliyor bana ya göreceğiz…


Şimdi evin her deliğinde bir eşya var. Her ilginç eşyayı alıyoruz bu arada tabi. Sürahi takıntısı baş gösterdi mesela veyahut tahta kaşık gibi ıvır zıvırlar. Çeyiz hazırlayan kişiye eş dost akraba hediye götürür ya onlar var daha ohoo… Ben alacağım hediyeye çoktan karar verdim ama çok lazım olan bir şey: Gırgır! Asdjkfhaskljdsjdfh :D Ahh nasıl da gerekli bir hediye ama di’mi? Ahh ahh çok düşünceli bir ortanca kardeşim ama kıymetim bilinmiyor…


Şimdi biz dantel haricinde her şeyi alıyoruz çünkü önceden yapılmış bir stok yok. Ama bizzat kuzenlerimden ve arkadaşlarımdan biliyorum ki daha doğdukları andan itibaren çeyiz düzenler var! Düşünsene 17 yaşındayken beğendiğin bir yemek takımını on yıl sonra evleneceğin zaman kullanmak üzere koyuyorsun bir köşeye. Çok mantıksız yahu! Bir yıl önce alınan bir eşyayı bile yeri geldiğinde beğenmeyip burun kıvırıyoruz nasıl olur da on yıl öncesinin eşyasını kullanmak istersin. Hem ne bu acele, kıtlık mı var sanki?!


Şahsen kuzenimin iki ev dolusu çeyizi var ve kuzenim daha yirmi bile değil! Ve sınavlara hazırlanıyor. Hey Yarabbi, kim bilir yengem kaç yaşından itibaren stok yapmaya başladı :D Komedi.


Bütün bu çeyiz hazırlama faslı bitince işin en fena yanı var ki sormayın gitsin. Merak etmeyin hemen söylüyorum: Çeyiz serme! Bildiğin komple bir odayı boşaltıp çay kaşığından tut da salona koyacağın bibloya kadar her haltını odaya güzelce seriyorsun ve akrabalar, komşular kısaca tanıdığın tüm kadınlar gelip o eşyalara bakıyor, bakmakla kalmayıp üstüne bir de dedikodu yapıyorlar yok bilmem şusu güzel değilmiş busu çok abartıymış vs vs… Bir gidin allasen.


Bizim hazırlıklar henüz bitmedi bildiğim kadarıyla ama bu çeyiz serme saçmalığını yapmamaya karar kıldık. Aksini düşünemiyorum bile. Büyük bir felaketin eşiğinden teğet geçtik diyebilirim. İnşallah çeyiz götürme zamanına kadar birileri annemin aklını çelmez.


Evlilikten soğutan bir olay bu çeyiz. Anladım. Bu kız evlenip gidene kadar bakalım daha neler göreceğiz. Kına gecesi var daha of off... Benim canım bloğum olmasa kime anlatırdım ben naneleri ha? Seviyorum seni blogcuğum asdfasjdsdf

20 yorum:

  1. Valla canım senin bu durumunu tahmin bile edemiyorum ve etmek de istemiyorum.Bizim evi görsen bir sürü şey var ben evleneceğim zaman iş çeyiz düzmeye gelince valla ben mahvolacağım aman zaten bana daha çok var kafama takmıyım ve Çeyiz Serme neymiş ya valla gerçekten öyle birşey var mı? Ne saçma birşeymiş....

    YanıtlaSil
  2. Sen böyle yazınca kendi anılarım geldi aklıma, off ne günlerdi!! :) Atlattım kurtuldum.Seni de görecez inşallah.Yazarsın yine bloga ama öyle torpil falan olmasın lütfen :)

    Bu çeyiz olayını hiç anlamamışımdır.Her şeyin bütün renklerini alırsın.Alacak renk kalmaz, artık renk tonlarına geçersin; Mavi-koyu mavi :) Ne gereksiz, sonra da onca şeyi sıkıştıracak bir baza ararsın:)Annen gelir sana kızar: "madem kullanmayacaktın niye o kadar uğraştım." Pardon kim uğraş dedi.Başından beri yapma demiştim :S

    Ama o çeyiz serme olayını kaçırmışız.Allahdan bizim buralarda yok öyle bir adet.Annem duysa kesin kaçırmazdı :)

    YanıtlaSil
  3. Benim için çeyiz olayına daha çok var :D Olursa yazarım tabi en isyanlısından =)

    Çok iyi bir konuya değinmişsin, renk tonları! O kadar çok nevresim vs yapıldı ki şimdi tonlara geçildi bizde de :D Ablam da büyük ihtimalle bir yerlere sıkıştıracak onca şeyi bakalım. Çeyiz serme herkeste var sanıyordum olmaması daha iyi çaktırma :D

    YanıtlaSil
  4. Daha çok varsa salla gitsin :D Zamanı gelince stres yaparsın :) Çeyiz serme sadece bizde mi var diye şüphelenmeye başladım şimdi, çünkü bizim etrafımızdaki çoğu kişi yapıyor bunu. Biz yapmayacağız çok şükür ki. Ve evet cidden çok saçma!

    YanıtlaSil
  5. Ahahahaa :D Allah kolaylık versin ne diyeyim :) O kadar çeyiz hazırlanıyor da onlar kullanılıyor mu ki? Benim annemin çeyizi hala kullanılmamış halde sandığında saklıdır. Arada bir çıkarır havalandırır geri saklar :) Benim kız kardeşim meraklı çeyiz konusunda. Özellikle bir gün evlenirse evdeki antikaları da yanında götürmeyi planlıyor :D

    YanıtlaSil
  6. Amin, sağolasın :)

    bir kısmı illaki kullanılıyordur ama o danteller falan bilemiyorum.. En çok da yastık kılıflarına yapılan dantellere uyuz oldum, şahsen hiç rahat uyuyamam öyle bir yastıkta =D Kardeşin meraklıysa iyi işte, annenin çeyizlerini de büyük ihtimalle o alacaktır. Hadi kurtuldun çeyizden :P

    YanıtlaSil
  7. Bence de bu aşama evlilikten soğutur insanı *-*
    Hele ki çeyiz serme kısmı çok saçma. Eskiden kızlarını hiçbir şey vermeden evlendirmediklerini göstermek için yaparlarmış, bir nevi kızın güvencesiymiş ama artık çok manasız bence. İyi ki vazgeçmişsiniz o aşamadan. Dert yahu. Hem nazar değer öyle herkes bakacak elleyecek falan :D Ayrıca benim yatak örtümden yastık kılıfımdan millete ne değil mi? Gösterişe davetiye resmen.

    YanıtlaSil
  8. O gösteriş olayı hala birçok kişide var ama bunu gözlemledim ben, çeyiz sermeyeceğiz dediğimiz zaman tepki alıyoruz çünkü =)

    Şu cümlene nasıl nasıl nasıl yürekten katılıyorum anlatamam: "Ayrıca benim yatak örtümden yastık kılıfımdan millete ne değil mi? Gösterişe davetiye resmen." Benim de tam olarak demek istediğim şey bu aslında. Ellerine sağlık =)

    YanıtlaSil
  9. Aman Allahım :)! Ablanla aynı durumdayım hiç anlamıyorum :) Geçen gün annem elime tutuşturdu nasıl olmuş diye evirdim çevirdim bir şeye benzetemedim , meğer damat seccadesiymiş :D Ne gereği var anlamak mümkün değil :D Gerçekten çok büyük dert , kolay gelsin size =)

    YanıtlaSil
  10. Seccade olayı bizde de yaşandı ahaha :D Çeyiz nasıl kullanılır dersi şart böylelerine :P Size de kolay gelsin, sağ ol :))

    YanıtlaSil
  11. Tabii canım sizin çeyiz sermemeniz demek milletin dedikodusundan, eğlencesinden geri kalması demek :D Tabii tepki gösterecekler :D
    Asıl senin ellerine sağlık, aynı duyguları paylaşıyormuşuz :)

    YanıtlaSil
  12. Dimi dimi, gelip görecekler ki sonradan konuşabilsinler =D

    YanıtlaSil
  13. Ahh bu çeyiz işi genç kızlar için gerçekten sinir bozucu, her ne kadar yok ben çeyiz istemiyorum falan desekte yumurta kapıya dayanınca ve etrafın dayatmalarıyla insan ister istemez giriyor bu işe. Hele dediğiniz gibi bir çeyiz serme var ki; neymiş efenim kolu komşu görsünmüş onane kardeşim benim yastık kılıfımdan, çarşafımdan :) Ama biz ablamla kolaya kaçmayı düşündük sizden önce evlenen ablanız varsa alın onun hazır çeyizini sergiden sonra iade edersiniz efenim :D

    YanıtlaSil
  14. Yumurta kapıya dayanınca ablam oklava bile istemeye başladı, daha dün bu kız ne çeyizi diyordu :D Çeyiz serme gerçekten saçmalık =/ Ablanla düşündüğünüz şeyi amcam da düşünmüş, geçen ablama sakın kullanma geri gönder diğer kızlar da kullansın bunları diyordu =D

    YanıtlaSil
  15. çeyiz telaşı ayrı bir stresss birde hiç kullanılmayacak yatak takımlarına dantellere bilmeyenler ördürüyor çünkü ayrıyetten piko işleme olayları falanda var bir dünya para gidiyor sonuçta en fazla bir iki kere kullanılıyor sonra yaallah sandık baza içine canım göz emekleri sararıp lekeleniyor ama kolu komşuya akrabaya karşı yapmasanda olmuyor birde birsürü tülbent lifff ellişertane yüzertane ne kadar çoksa o kadar şanın yürür eeee eşyalarında marka olması şart tabi bu yazıyı yazarken annemin benim için memlekette yaptırdığı yatak odası takımı geldi aklıma yavvvv hiç kullanacağımı sanmıyorum ama çeyiz serme seramonisi için şart değil mi? olmaı lazım:)sevgilerimle

    YanıtlaSil
  16. Pikoları hiç sorma kaç defa gidip geldik o pikolar için :D Lif, tülbent, patik ve seccadeler aynen dediğin düzende yapıldı, hepsinden bilmem kaçartane özenle sıralandı. En gereksiz şeyler dantellerdi bence, kim kullanacak o kadar şeyi. Neyse ki geçti gitti çeyiz faslımız.

    YanıtlaSil
  17. [...] Şu yazımda çeyizden bahsetmiştim size, hatırlayan okumaya devam etsin hatırlamayan ise şuraya tıklayarak yazıyı okuyabilir. O yazının sonunda biz çeyiz sermeyeceğiz, konu komşuya çarşaf sergisi yapmayacağız demiş, gizliden sevincimi paylaşmıştım. Maalesef sevincim kursağımda kaldı. Sabah evden çıktığımda çeyiz serilmeyecek paketlenip taşımaya hazır halde getirilecekti eşyalar, akşam eve geldiğimde ise annem, komşu teyze, halam ve yengem işbirliğiyle hazırlanmış bir çeyiz sergisiyle karşılaştım! Hani sermeyecektik, hani saçmaydı…  Annemin aklı maalesef komşu teyze tarafından çelinmişti. [...]

    YanıtlaSil
  18. [...] Yılın en yoğun günü 613 hit ile Haziran 13th oldu. O gün en popüler yazı Çeyiz denen nanenin ettiklerine bak sen. idi. [...]

    YanıtlaSil
  19. bak bunu da sesli sesli kardeşceğizime okudum ama bu pek iyi bir örnek olmadı gırgır kısmını hele dıııt'lamak istedim ama vereceğin hediyenin gırgır olduğunu söyleyince bu kızı sevmeye başladım dedi bu seferki yazın pek örnek vereceğim tipten değildi ama keyifle okudum

    YanıtlaSil
  20. Sabah sabah eğlendim yorumlarınızı okuyunca :)) Bu arada hemen söyleyeyim gırgır almayı planlasam da benden önce annemler çeyize gırgırı eklediğinden ötürü ayakkabı çekceği aldım hediye olarak :D Her gittiğimde ayakkabı çekceğiniz yok mu diye soruyorum özellikle :D :D

    YanıtlaSil

Hu hu!
Pek sevgili blog ziyaretçilerim. Lütfen sadece blog linkinizi bırakıp kaçmayınız. Kullanıcı adınıza tıkladığım zaman zaten blogunuza ulaşabiliyorum ben :) Blog linki yazıp kaçan ziyaretçilerin yorumlarını spam olarak işaretlediğimi bilgilerinize arz ederim^^